First section
notes
I am now too old for that. now i don’t do it anymore. Soms aangezet zoals door alain, op feestje van Pina Bausch, Marthaler was er ook. Hij kon het ook. Maar ik wil niet het gevoel krijgen, daar is ze weer met haar jodelen. Maar ik doe het wel in de auto, thuis. Ik kan daar nog mijn gang gaan. Het is plezant, het maakt veel lawaai (lacht). Ik doe het als ik content ben.
referentie naar Dietwin De Jodelaar, die in plaats van hen op een feest van Company Cecilia werkt.
Weinig te zeggen. Het was een actje dat is ontstaan uit een zotte avond in het NIeuwpoorttheater. Ik denk dat ze 1 of 2 keer een vrij podium hebben georganiseerd.
Inspiratiebron ‘In tirol’? In het leopoldje. Belegering van feministische groepering eind jaren zeventig, begin jaren tachtig.
Christelijk Mutualiteit, op kamp liepen er mensen rond die konden jodelen. Ze klakten heel snel met hun tong en plakten daar een tidololo achter. Ik heb geoefend tot ik het ook kon. Ik was toen 14 en 15 jaar.
De skivakanties voor 14 of 17jarige. Het was een kamp met leider, ski-monitoren waarop iedereen verliefd moest worden. Ik weet niet meer of ik het van een ski-monitor heb geleerd.
Ik weet alleen dat ik het imiteerde. Het was iets onnozel waarmee je makkelijk kon scoren. De theorie is dat je buikstem naar je kopstem brengt, maar ik weet niet of ik dat doe. Ik heb dat gewoon nagedaan. Ik kan maar 1 zinnetje jodelen meer kan ik niet. Tideloditidelotidi.
Voor de act hebben we drie liedjes gekozen uit platen en onze fonetische versie neergeschreven. We wisten niet wat we zongen, maar we gaven daar onze eigen interpretatie aan. Iemand schreef het driestemmig uit.
Als ge iets doet moet het goed doen.
Later hebben een paar componisten uit gent ook voor ons liedjes geschreven. We zijn dan ook naar de Amerikaanse Country & Western muziek geweest. 3 of 4 liedjes. Naast de edelweizen met uitpuilende borsten, waren we de cowgirls, ook met grote borsten. We hadden daar truken voor om daar een poepegatje van te maken (fijne lach), die lach. Dat was ons standaardmerk, ons poepegatje.
Ik heb de beginjaren van Nieuwpoorttheater meegemaakt. De zotte avonden was een idee van Dirk voor de vrienden van Nieuwpoort. Bestond vooral uit professioneel publiek, en de acts waren ook door professionelen gemaakt. Dirk had er misschien meer mee voor ogen. We zijn daar uit gekomen als een act die nog een leven had nadien. Frans Brood producties ondersteunde ons als straat act.
elkaar niet graag hebbe maar wel stemmend die zeer goed bij elkaar passen.
een zin zoals: een fijne humor, geen onderbroekenhumor.
af en toe die mooie lach
TRANSCRIPT NOTES
00:00:0000:01:53,762
The interview starts with reference to Dietwin De Jodelaar. I know him from the hit ‘Jodela de Hip Hip’. Erna had read about him. When Arne Sierens from the Theatre Company Cecilia asked Erna if she would like to perform at one of their nights, she declined. “We could not, and we were also too old for that.” She suggested Dietwin De Jodelaar instead and traced him via het gemeentehuis in Oosterzele. He worked at Plopsaland at that time. (Not long after I will be interviewing Dietwin De Jodelaar. I forgot to ask him then about Plopsaland). She never talked to him.
00:01:53,76200:02:57,434
Q: I inquire if Erna feels ok about being interviewed about her yodeling and the Edelweisen. A: I have little to say about it. It was a little act born from a “zotte avond”, from a free podium. She was contacted by Jeanne Pennings and Inneke Nijsen, who knew that Erna could yodel, at least some more than them.
00:02:57,43400:03:39,618
Source of inspiration were the sex films of cinema Leopold. Like the sex film: “In Tirol hangen de splipjes aan de toppen van de bergen”. The cinema was already burnt down, but Erna remembered still the titles of the films that used to run there.
00:03:39,61800:04:20,214
She never saw a film there, but she saw the posters at the cinema at the Sint Pieters Plein. At the time the feminist movement, early eighties, late seventies, would protest against the cinemas.
00:04:20,21400:05:07,596
Erna learned to yodel during a camp in Switzerland, organized by the Christian insurance company (De Christelijke Mutaliteit) by people who knew yodel songs. She was 14, 15 years old. You had to clack very fast with your tongue after the sound. She practised until she could do it.
00:05:07,59600:05:58,865
It was a camp with ski monitors. The girls fell in love with them. She doesn’t remember if she learned it from a ski monitor, a man or a woman. ‘I only know that I heard it and thought that I must learn it too. Because it’s something silly, and you can score with it.”
00:05:58,86500:06:35,367
The technique is to go from the belly voice to the head voice. This is the theory, but I don’t know if this is what I am doing. I just copied. I can only yodel one sentence. I cannot do more. My repertory is limited. Tirolatirolatiroaloratiti.
00:06:35,36700:07:52,279
For our first act we rented records with yodel songs. We selected three songs. We phonetically transcribed them and built the lyrics from this. We didn’t know what we sung at all, but we gave our own interpretation with the refrain in yodel form. Somebody also wrote it for us in three voices.
00:07:52,27900:08:44,011
Later people have written songs for us, several composers. We also expanded to the American country & western, because there’s also yodeling in that form. Three or four extra songs.
00:08:44,01100:09:23,786
The Edelweis were tiroler girls with big breasts. The cowgirls had equally big breasts. We had tricks to make our breast look big. Het poepegatje. It was our trademark.
00:09:23,78600:11:55,633
The free podium in Nieuwpoorttheater. Nieuwpoorttheater existed already some years. I worked for the NIeuwpoorttheater, since the beginning years. I left and got a child. During my pregnancy leaf I did the free podium act. This was one of the ideas of Dirk to do the free podium. The public was professional and the acts were semi-professional too. It was pleasant. We became a bit the revelation of that evening, and later were adopted by the Frans Brood productions. A street act.
00:11:55,63300:12:59,975
How did they know that you could yodel. Then I did that a couple of times. Now I don’t do it anymore, anders wordt het afgezaagd. Alain has since long tried that I would do it, when there are parties. The last time he got me to do it when we were visiting Pina Bausch. Marthaler was there too. He could do it too.
00:12:59,97500:13:06,087
After that I stopped completely.
00:13:06,08700:14:36,482
Was it a joke that got its own life? No, but I lost the connection with it. “She’s there again with her yodeling”. I do it still at home or in my car. It makes a lot of noise, it’s pleasant. I still do one of the songs of the Edelweisen. It’s a sign of joy.
00:14:36,48200:15:15,352
5 or 6 years, that’s true, I did it for a birthday party. NOrmally it’s three voices, we were only two voices then.
00:15:15,35200:15:27,880
giggle.
00:15:27,88000:16:45,469
At NIeuwpoorttheater we did two songs that were merged as if it was one song. Later, we were invited. Dirk Pauwels also had a performance, in which there was a guest performance, he invited us for that. We went to Amsterdam, and we rented dresses that we wore in the opposite direction. The dresses closed close to the neck in front, but if you turned around you could make with the zipper a nice ‘poepegatje’.
00:16:45,46900:17:23,575
I was breastfeeding at the time, and I could hardly get in the dress. Ik moest eerst melk aftappen om in het kleed te kunnen.
00:17:23,57500:17:35,730
Later when we got more invited to perform we made our own clothes.
00:17:35,73000:19:47,720
about the repertory of songs. (ik heb het niet goed verstaan). Two songs were made into one whole. We came on stage with our laundry basket, with our laundry, underwear. We asked two men from the audience to hold the line, and we performed dance steps. We song in three voices.
Later we expanded the act with two more songs, and we made a street theater act. It was then a real act we could do in the streets.
00:19:47,72000:20:48,000
You became actress? Well, yes. With Inneke and Jeanne who were professional actresses. Maybe it was a professional thing for them, because they did not have that much work at that time. It also paid. We also paid a car with our gain.
00:20:48,00000:21:47,202
interruption
Jan Emmery Craig Weston Paul Carpentier
Vera Coomans (uit interview met Jeanne)
We hebben dat groter gemaakt door er de cow girls aan toe te voegen maar eigenlijk hadden we daar veel verder in kunnen gegaan, want er wordt gejodeld in veel verschillende culturen. De eskimo’s jodelen ook. Maar we waren daar dan toch niet ambitieus. Het was ook niet altijd prettig.
00:21:47,20200:24:08,023
Op straat moet je de aandacht trekken. We hadden uitgevonden, wat het idee dan was, dat we klommen dan naar de top van de berg, waar we onze lingerie gingen ophangen. We kropen op onze buik met een touw vast aan elkaar, met houweel.
We hadden bergschoenen aan. Een gebreide trui. Dan kwamen we op onze berg en dan deden we onze rugzak af, en haalden onze wasmandjes eruit. We deden onze trui uit, maar dat was altijd spannend (telefoon begint), want we moesten kijken of alles nog goed zat. En zeiden we: alles is nog da!
00:24:08,02300:24:26,457
Dat was op straat. Als we op het podium optraden, of voor tv, dan kwamen we op met de mandjes.
00:24:26,45700:25:19,740
Ik heb dat vier jaar gedaan, van 88 tot 92. Mijn dochter was juist geboren, en ik ben ermee gestopt als mijn zoon al zeker twee jaar was.
Zij zijn nog doorgegaan. Het was niet makkelijk om iemand te vinden.
00:25:19,74000:25:50,868
We hadden chance dat onze stemmen heel goed bij elkaar pasten, wat blijkbaar niet altijd evident is.
00:25:50,86800:27:43,636
Jeanne kwam me bezoeken. Tussen haakjes: we waren geen vriendin. We hadden het absoluut niet voor mekaar. Ik had het neit voor hen en zij niet voor mij. Ik was dus zeer verbaasd dat ze me kwamen bezoeken, met een cadeautje voor xxx.
00:27:43,63600:28:56,245
Hoe voelde u u daar toen bij? Dat was niet makkelijk (jammer genoeg hier onderbroken door mij). De prettige dingen waren dat je eens kon meegaan met een toernee van Saint Amour dat is wel een andere dimensie dan op een pintenkermis staan. Op tv was het ook, we werden er enorm in de watten gelegd, drie vier dagen, met schminkers, repetities, etc.
00:28:56,24500:30:03,722
In het belgisch pavilioen op de expo van Sevilla. Je moet je dat voorstellen: het belgisch pavilioen waar ze tiroler meisjes, - de hele dag door is dat dan - het heeft niets met België te maken, omgeven door Japanse fotografen. Dat was heel maf, maar ja, het betaalde, we hebben onze vakantie er nog aangebreid. Waarom niet? Dat waren heel maffe momenten.
00:30:03,72200:30:43,266
we hebben wel gewerkt aan onze act. Alain heeft daar voor gezeten, dirk zelf, eric de volder.
00:30:43,26600:31:46,703
daar zit toch wel een enorme artistieke constellatie rond? Ja, op de een of andre manier was dat iets. Maar die driestemmigheid was zeer goed, los van het jodelen, dat zat juist, als we niet vals zongen (lacht).
00:31:46,70300:33:02,760
Het is bij een jodelzinnetje gebleven? Nee, dat jodelen zit soms ook gewoon in hoe hoog je gaat met je stem, of de stem die overslaat. Niet alle jodelliedjes zijn zo dat dat van die (doet voor). Het was natuurlijk zang, en dan ga je terug naar die hoogte, het overslaan, het overgaan van de stem, van de kopstem naar de borststem en omgekeerd, dan krijg je wel een jodeleffect.
00:33:02,76000:33:50,535
over mijn jodellessen bij Doreen
00:33:50,53500:34:29,208
Ik heb er nooit over nagedacht, dat is het verschil bij mij.Ik noem het meer doen alsof dan jodelen. Als je jodelaars hoort, is dat toch iets anders.
00:34:29,20800:36:47,316
Jodelvoorbeeld. Ik zeg: dat lijkt me toch heel erg jodelen. Kent ze het liedje nog? Mijn bruder is een stärke knabe. Dat was het liedje dat ik geoefend heb. Ze doet het een paar keer voor.
00:36:47,31600:38:14,050
proberen het liedje te zingen, zo voor zich.
Ik zeg dat ik verrast ben dat het niet meer van die schlagerlied is. Het is wel een mooi volksmuziek variant.
00:38:14,05000:38:35,664
Nog een voorbeeld. Je moet dat in drie stemmen voorstellen.
00:38:35,66400:40:37,604
Ik vind niet alles mooi, maar ik ben soms onder de indruk van wat geluid daar uit komt. De klank wordt vaak bepaald door de xxx. Het is een beetje zoals een buikspreker. Je kan dus jodelen zonder bijna mijn mond te bewegen. Dat vind ik altijd zo maf om te zien. Weinig mondbewegingen voor een heel grote klankvariatie. Het is preceis alsof een a o en u in één keer er uitkomt. Dat is voor mij jodelen. En de klinkers die tuimelen. Maar ik vind niet alles mooi.
00:40:37,60400:41:28,258
het was fijne humor, geen onderbroekenhumor. Het is nooit meer gelukt om mij te vervangen, niet omdat ik zo’n fantastische zangeres ben maar omdat die stemmen zo goed bij elkaar pasten.
00:41:28,25800:42:28,537
redenen om te vertrekken. Ik werkte, ik had twee kinderen, en we gingen vaak in Duitsland spelen. Zoals die keer dat we aan een fontein moesten optreden (we konden neit op tegen die fontein).
00:42:28,53700:44:32,764
vrij stil gesproken. ik vermoed dat het ook over de toernee van saint amour ging De act is gegroeid. De cowgirls.
00:44:32,76400:46:16,325
de meisjes die in de saloons zingen. we hadden nylons aan met een kousenband, en terwijl we aan het zingen waren en deden we onze rok naar omhoog en hadden we onze revolver. Die liederen waren gescrheven. Een was een medley met typisch amerikaanse western series, daar zat dallas in, bonanza.
00:46:16,32500:46:25,428
zingt een beetje na, acapella, zonder tekst
00:46:25,42800:47:21,005
iets over fanfare, maar te stil gesproken. in gent is er nog een megafoonfanfare geweest. ik denk dat ze zegt dat ze daar in gezeten heeft.
00:47:21,00500:48:59,202
ik mis het zingen wel. Daar word je blij van, samen zigngen, dat kan zeer zeer mooi zijn. Waarom ik dat niet doe? Er bestaan heel weinig organisaties waar je zonder partituur kunt zingen. Ik ben daar allemaal niet zo goed in. Ik kanniet vlotjes van papier lezen. (zie ook bij Edelweizen). Ik werkte op het gehoor en op herinnering, en ik kon dan wel volgen op de partituur.
00:48:59,20200:49:36,574
over de valse teefjes. Ik kon me daar bij aansluiten, maar ik wil niet vals zingen. Ik vind dat als je zingt moet je juist zingen.
00:49:36,57400:50:20,344
Ik zing veel op mijn eigen, maar dat zijn wat liedjes. Ik ben thuis ook opgegroeid met zingen. We zongen veel thuis. De zondagmiddag zaten we aan tafel te zingen, met mijn broers en zussen en ouders.
00:50:20,34400:50:48,804
Ik heb denk zangboekjes, we kozen liedjes uit. Op alle familiefeesten werd er altijd gezongen, verschillende mensen. Ik heb als klein meisje altijd gezongen. Ik word 55.
00:50:48,80400:51:13,348
In de zomer, in de maand mei, elke avond, aan het mariakappelletje, marialiederen zingen.
00:51:13,34800:56:04,712
telefoon, erna neemt op.
00:56:04,71200:58:20,154
Waar waren we gebleven? (helaas ga ik niet terug naar de mariakappelletje-liedjes maar naar de vier jaar). De namen van de mensen die geschreven hebben. Jan Emmery, die maar is dan verongelukt. Hij was een muzikant componist in Gent. Craig Weston, de man van Inneke, hij is een Amerikaan, acteur, muzikant, componist.
Die heeft samen met Jeanne maakt hij theater voor bedrijven.
00:58:20,15401:00:08,649
Opnames? Ik heb het ooit eens op dvd gezet, geloof ik. We hadden een cassette van een vreselijke repetitie. Ook allicht een opname van Saint-Amour. Ik heb het hier eens op een dvd gezet, hier op de bureau. Maar ik weet niet meer waar hij is. Ik heb een cassetje gevonden, maar ik weet niet wat er op staat. Misschien wel de originele liedjes. En dan heb ik een partituur van die medley die ik zou moeilijk vond.
01:00:08,649 lengte van de act (een kwartier of zo, zonder het klimmen)01:00:30,662
01:00:30,66201:01:18,413
Over de eskimo’s die jodelen. Hoe weet ze dat? Er zijn wel meerdere culturen. IJslanders. Ik heb ooit eens een cd (of was het dvd, MVI) gehoord, met super lage stemmen, vree vree laag. maar zeer schoon.
01:01:18,41301:01:37,860
dat breng je in verband met jodelen? Het doet me er aan denken, omdat het ook wel over de stem gaat.
01:01:37,86001:02:18,227
over boek van Bart Plantenga over Pygmeeën.
88 tot 92, er bestond nog geen internet. Je moest dat gaan zoeken.
01:02:18,22701:03:43,210
Ik heb nog wel met de gedachte gespeeld dat we moesten jodelles volgen. Maar dat was allemaal zo oerklassiek en dat stoot me zo af die jodelcultuur an sich. Die bierstube, want dat is het toch. Ik heb niet echt iemand gevonden. Ik heb ooit eens iets gezien, gezongen, een lied, ik heb dat op tv gezien of op video, en die zongen het lied dat wij imiteerden, een echte jodelgroep uit Zwitserland, daar vanachter. En wij waren diep fun (?). (lach).
01:03:43,21001:04:37,487
We hebben veel in Duitsland gespeeld. HOe verklaar je dat Belgen daar de jodelcultuur gaan representeren? Tja, misschien keken ze er daar op neer, dat is toch wel typisch, en misschien waren wij dat tikkeltje anders omdat we ook speelden met heel dat gegeven. De poepegatjes bij ons waren ook groter dan bij die Duitse deernen; wij maakten daar een goot van, we droegen ook geen bh’s, he, het was stouter. We maakten kitsch van de kitsch. We staken het in een ander kleedje.
01:04:37,48701:04:53,787
Het was zeker met een knipoog. Absoluut.
01:04:53,78701:06:11,338
Ik weet niet hoe dat was in Duitsland voor het publiek, want op straat heb je daar niet echt contact mee, met het publiek dat daar passeert. Ze moesten ook al niet betalen want wij werden betaald door de locale middenstand. Maar, we hebben wel… als we voor de tv opgetreden hebben, de Duitse tv, dat was met publiek in de zaal, en dat waren allerlei verschillende acts, er zaten ook circusacts bij, we waren daar wel de hit van de avond. Dat is wat wij daar toen gevoeld hebben aan de reacties van de filmploeg, van het publiek, van iedereen. Ze vonden het allemaal geweldig. Ik heb nooit gezien hoe dat was op tv, of hoe de reacties daarop geweest zijn, want dat was een locale zender.
01:06:11,33801:07:00,812
Haat-liefde verhouding met jodelcultuur? Ik hou niet van de cultuur die daarrond hangt. Juist, die Bierst√ºbe-achtige (telefoon gaat). Je kan zo filmpjes op youtube vinden die de jodelkunst bedrijven, en het is allemaal zo’n klassiek gegeven.
01:07:00,81201:08:29,830
Op zich associeer ik jodelen niet met Duitsland. Voor mij is het Zwitserland vooral, terwijl dat Bierst√ºbe-achtige is dan wel weer vree Duits. Je ziet het vaak, zoals het wordt voorgesteld het jodelen, je hebt het daarnet nog gezien van Dietwin, dan is dat Duitsland met grote pinten. Ik heb dat ook op tv gezien, op programma’s als Man bij Hond, all√© dat bestond toen nog niet, zie je bij mensen die in hun vrije tijd jodelen beoefenen, dat zelfde kader dat gepresenteerd wordt: houtsnijwerk, balkonnetjes in hout, vooral nep, de hoedjes met het pluimpje, er wordt nooit iets mee gedaan, het blijft altijd een imitatie van een cultuur die misschien ooit zo geweest is, maar het wordt nooit in een nieuw kleedje gestoken
01:08:29,83001:10:14,517
iemand klopt aan. Even een onderbreking. Bij jullie was dat nieuw kleedje dat aangebrande? Hoe wij het anders deden? We volgden voor een deel het cliché door de kleren die we aan hadden, of we hadden een vlecht, soms was het een echte, soms een valse, het kleedje was echt geïnspireerd wat die dirnes dragen, maar we weken er ook van af.
01:10:14,51701:12:04,645
Wat gebeurde in de afwijking? Ik verwijs naar een lesbische cowgirlsouple. Wij waren wij voelden ons, en we wilden ook dat de mensen ons zo zagen als zeer onschuldige meisjes die niet weten wat ze veroorzaken door hun borsten en door de lingerie die ze ophangen. Onze act was daar ook op toegespitst. Omdat we wasmandjes hadden, en we begonnen te jodelen, en we zetten die mandjes neer, heb je hme, en dan haalden we een onderbroekje uit die wasmand, we waren ons van geen kwaad bewust, zogenaamd. We zijn aan het teasen, maar we zijn lammetjes, we komen recht vanuit de bergen. Dat was het idee dat we in onze fantasie hadden. We waren in ons personage ons niet bewust dat we wel eens prikkelend zouden kunnen zijn.
01:12:04,64501:13:16,140
De cowgirls waren meer van ‘met niet van mij’, met een revolver tussen hun kousenband. Dat laatste nummer van I’m a pretty girl, met up and down, up and down, dat kwam altijd terug. Dat is ook het clich√©-imago uiteindelijk. Dirnes hebben iets onschuldig. We hebben dat uitgespeeld, maar dat is onschuldig, een dirne. En een cowgirl in een salon, is niet meer onschuldig he. Eigenlijk hebben we alle clich√©s gebruikt. We hebben daar nooit zwaar over nagedacht, gewoon omdat het clich√©s zijn en we hebben ons die eigen gemaakt.
01:13:16,14001:14:48,839
Je sprak over de feministen beweging die acties deden tegen de pornofilms in cineman leopold. Dat was in de jaren zeventig, begin jaren tachtig. Eerder zeventig. Wij waren dan bezig in de feministische strekking. Ik kende daar vrouwen van. Ik ben een keer meegeweest gaan betogen.
Ik vind dat toch boeiend. Je spreekt over onschuld.
Onschuld gaat over spelen, he.
Je bent jong en je bent vatbaar, je komt uit een provinciegat in de stad, je bent vatbaar voor al die ideeën, je kent hier niemand. Je leert allemaal nieuwe mensen kennen, en je gaat op een bepaald patroon mee. Ik heb ook in een vluchthuis gewerkt, dat is allemaal niet zo vreemd.
01:14:48,83901:16:44,165
Je bent een vrouw die wel van wanten weet. Ge zijt nooit maar een persoon of een persoonlijkheid.Je leert mensen kennen die dat doen. Dat is interessant. En je doet het als vrijwilliger, en daarna wordt je eens een jaar ervoor betaald, heel lang doe je dat niet, want het is kommer en kwel, pure miserie. Zo ben ik ook in de culturele sector verzeild geraakt, ik heb vijf jaar onbezoldigd gewerkt in het Nieuwpoorttheater, he.
Dat zijn keuzes die je maakt en die je ergens brengen of niet brengen. Alle, ik heb van mijn eigen niet zo’n uitgestippeld parcours gehad, maar dat intereresseert me wel, eerder was het zo: ik kwam iets niet tegen, en dan volg ik even, en dan ga ik mee. En zo is dat met dat jodelen ook gegaan. Ge komt dat tegen, ik heb dat niet uitgevonden, ge komt dat tegen en ge zegt: ah, tof, ik ga mee.
01:16:44,16501:17:28,090
Hebben feministische vriendne ook de act gezien en hoe reageerden ze erop? We hebben alleen maar positieve dingen gehoord. Daar zitten vele jaren tussen. We hebben niets negatiefs gehoord.
in de zin van: het is vrouwbevestigend Nee, niet echt. We zijn nooit beschimpt geweest. Het zou gekund hebben, he.
01:17:28,09001:18:18,648
Bestaat de cinema nog? Nee, hij is afgebrand tijdens de Gentse feesten. Ik ben gaan kijken. Door de eigenaar in brand gestoken.Ik woonde daar niet ver van, en ik kwam thuis van de Gentse feesten en je zag de zwarte slierten in de lucht hangne. We zijn gaan kijken, op de stoep gezeten, kijken hoe het afbrandt. Ik ben nooit binnen geweest.
01:18:18,64801:18:52,185
Je had er drie he vroeger: de abc, het leopoldje op het sint-pieter’s plein, en de xxx aan de Minard daar ergens.
01:18:52,18501:21:06,331
over Brabantdam. We praten over de prostitutie in die buurt. Ik heb daar ook een paar jaar gewerkt, in het glazen straatje op de hoek. Ik werkte in een interim bureau. Ik kende al die hoertjes, ze kwamen de identiteitskaart kopi√´ren bij ons. ??? het schijnt dat je klokjes hebt, na tien minuten lig je al op straat. Dat was he, een vieze man, hoe dat die vrouwen dat kunnen met die vieze afstotelijke mannen, zat en stinkend. En vooral overdag. (…)
01:21:06,33101:23:30,651
Heb je het gevoel dat je iets hebt kunnen uitleven in die act, iets dat heel belangrijk was voor jou? Dat denk ik niet. Op al wat je doet, leer je natuurlijk iets bij, maar ik kan niet zeggen, dat het deel uitmaakt van mijn… los van de soms rotte plekken waar we moesten optreden, zie ik dat als een meer prettige periode, die ook geld opbracht. Dat was ook zo. Het bracht ook echt iets op, via de vzw. We hadden allemaal ook nog andere jobs. Dat was ook een ervaring om naar Sevilla te gaan, of Saint-Amour of voor die Duitse tv of voor grote straattheaterfestival, om waardering te krijgen, voor wat je zelf als iets heel onnozels beschouwt, maar waar je dan ook in gelooft op een bepaald moment, dat samen zingen. Ik heb me altijd de niet-profesionele gevoeld naast de twee professionelen. Ik heb mezelf nooit als een artiest gevoeld, nooit. Dat zou ik er serieus naast vinden.
01:23:30,65101:24:21,619
Dat gaat over iets kunnen. Ik ben in iets meegegaan dat gelukt is, maar daarom zijt ge nog geen artiest. Een artiest, dat gaat over creëren, en ik heb dat niet gedaan, ik heb daar ook heel moeite mee, mijn plaats is hier. Ge moogt nooit naast uw schoenen lopen, ik vind dat, ja. Ik ga dat niet rap doen, denk ik.
01:24:21,61901:26:04,263
ouder worden, of dat een rol speelt in ik ga dat niet meer doen
Ja, ik vind van wel. Wel, toch in hetgeen ik gedaan heb. Je kunt niet - op je dertigste kan je nog een onschuldig meisje spelen, op je 35ste al iets minder. Dat over straat kruipen, in het vuil, tussen peuken, glasscherven, capsules van fleskes, ik lag daar dan en ik dacht moet mij eens zien liggen moeder van twee, intussen ben ik al moeder van drie met twee volwassenen, ik zie m’n eigen dat niet meer doen, dat hoeft niet voor alle mensen zo te zijn.
Voor wie professioneel bezig is, zal dat wel anders zijn.
01:26:04,26301:28:26,200
ben je op zoek naar muzikaal cabaret
Ik kan er wel van houden als het een originele invalshoek heeft maar ze moeten het goed houden. Bijvoorbeeld dat koor ‘De Valse Teefjes’ heeft me vree ontgoocheld. Je mag jezelf valse teefjes noemen omdat het twee betekenissen heeft, maar ik vind niet dat je vals moet zingen. Mensen zeiden dat is nu net het ding, maar ik denk dat je dan beter niet zingt. Het is heel lang geleden dat ik iets gezien heb. In het begin van de groep Lais, ik moest aan onszelf denken, want dat is ook driestemmig zingen, maar ik vond dat dan allemaal te proper. Ze hebben natuurlijk duizend keer geweldiger stemmen, en veel professioneler dan wij elkaar waren, maar ik vond dat dan allemaal te afgelikt en te proper, dan heb ik daar ook weer een probleem mee. Er zit niets aan los, er is gene hoek af. Misschien wel originele interpretatie van liedjes, goed gezongen, maar er is geen hoek af.
01:28:26,20001:29:30,844
Eva De Roovere. Ik vind dat bijna een vrouwelijke Clouseau stem, zo gekunsteld, Herman Teirlinck voordracht. Ik zet de radio af. Ik kan er niet naar luisteren; Ik kan niet duiden wat er mij aan stoort, want er valt niets op aan te merken, in de zin dat ze niet goed zou zingen. Maar ik kan het niet horen.
een plastische chirurgie op de stem. Misschien dat ik daarom meer hou van amateur jodelaars eerder dan professionelen.
01:29:30,84401:29:52,350
Telefoon. Erna antwoordt in het Engels.
01:29:52,35001:30:53,686
mijn laatste vraag: wat is uw favoriete jodellied, fragment, van die periode of iets wat met het jodelen te maken heeft. Van wat ik gedaan heb? Dat heb ik echt niet. Ik heb geen favoriet. Ik ken niets van jodelmuziek buiten hetgeen we zelf gezongen hebben. Ik moet hier even de deur opendoen voor iemand die naar boven is gegaan.
01:30:53,68601:31:13,616
Erna gaat even checken waar ‘Kilo’ is.
01:31:13,61601:31:47,192
Nee, van Nederlandstalige muziek, dan denk ik, dan heb ik het vree voor, maar daar zijn ook allerlei herinneringen aan verbonden, Vera De Cooman.
01:31:47,19201:34:20,418
Zij had een plaat, maar ik weet de titel niet meer. Vera De Cooman ik zal eens zien of ze onlangs iets uitgebracht heeft. Dat heeft niets met jodelen te maken, dat is Nederlandstalige muziek. Zij is altijd op haar beurt geweest, denk ik (??), of Coemans. Niets is voor altijd, dat is een fantastisch nummer, ik heb helaas geen geluid op mijn computer. Het is nog een jong iemand. Nee, ze is ouder dan ik. Madoe heette de groep, het is van de jaren tachtig. Zij heeft iets in haar stem dat ik vree ontroerend altijd vond. Dan is dit weer een verhaal. Ik was vertrokken met de auto in Gent naar Afrika en we hadden een muziekcassette van Madoe, ik kende dat niet maar, de chauffeur had dat en ik was daar vree zot van. Madoe! Onlangs langs ik dat ze opnieuw aan het optreden was, en dat dat… Als we over zo’n muziek spreken, dan moet ik aan haar denken, omdat ze een afgeroomde stem heeft, maar zij weet wel te ontroeren met haar stem en haar muziek.
Ken je het zesde metaal? Ik kan niet zeggen dat ik dat goed kan.
01:34:20,41801:35:39,734
Wie nog gejodeld heeft is Nina Hagen. Daar was ik ook al heel zot van, toen ze jong was. Ik had die elpees. Ze had een geschoolde stem. Ze had een klassieke zangopleiding gehad. Er zat daar ook een zware jodel bij.
luisterde je daar naar nog voor je naar Zwitsterland ging Ik luisterde daar al vroeg naar. Dat was van vroeger. Nina Hagen. Dat waren haar topjaren dat ze zoveel succes had, ik ben naar een optreden geweest van haar. Ik moet zo’n 23 jaar geweest zijn. Ja, het was na Zwitersland.
01:35:39,73401:37:30,822
Nog straffer, ik heb eignelijk leren jodelen in de kerk. Daar oefende ik. In Sint-Gillis Dendermonde was er van voor ik mijn plechtige communie deed tot daarna, het moet nog vroeger geweest zijn, was er een protestbeweging in mijn dorp tegen een pastoor en het geld dat hij uitgaf, en voor een andere pastoor die het geld aan de jeugd en de armen wou geven. Er was daar een conflictsituatie die het nationale nieuws haalde, waarbij de Bisschop van Gent bij betrokken was. Er was een zeer grote protestbeweging met heel veel politie altijd. Als ik zondag naar de mis ging stonden aan de zijkanten in de kerk altijd politiemannen. Want wij kwamen naar de mis om de misdienst van die pastoor te verstoren en dat deden we onder andere met het zingen. We neurieden zodanig dat ze niet zouden kunnen zien dat we zongen (neuriet een deuntje ‘Halleleja’). Dinge was daarbij betrokken, die is nu kunstenaar, Frans Wuytack, die was toen priester-arbeider.
01:37:30,82201:40:12,179
Enfin, dat was een hele beweging. In de kerkdienst kwam het erop aan om zoveel mogelijk lawaai te maken. het was een hele goede plek om voluit mij lolololohiti te oefenen.
Protestactie
Jodelololololo. Nu herinner ik me het weer, dat ik in die kerk zat dat te oefenen met die tong op en neer te laten gaan. Het zwaarste punt van die protestactie was toen ik 12 jaar was, maar het zal, dat was zeer heftig, het heeft een aantal jaren aangesleept. Ik denk dat ik 14 jaar was. Want dat is de eerste keer dat je kon meegaan met de cm naar zwitersland.
Kwam je uit een katholiek gezin?
Ja.We waren doorsnee katholieken die de zondag naar de kerk gingen, hun plechtige communie deden, en trouwden voor de kerk, zoals zoveel mensen. Het was niet een echt engagement. Met die protestactie was het dorp verdeeld, je waart ervoor of tegen die priester. Wij hadden de kant van voor die man te xxx waardoor we gingen protesteren. Dat was een groepsgegeven. Dat ging over honderden mensen. We gingen naar de tien uren mis van de pastoor.
01:40:12,17901:41:30,303
dat moet toch een sterke ervaring zijn voor een jong meisje Ja, ik heb dat ook nog gedaan zelf, als ik in het begin in Gnt woonde, er waren acties tegen de 10.000, de 10.000 BF, toen het inschrijvingsgeld van de unief werd opgetrokken naar 10.000. Het was mijn eerste jaar in Gent. IK had wel het lef om voor de micro in een vol auditorium een protestliedje te zingen, geschreven door de mensen die die actie hebben opgezet. (interruptie, iemand komt teken geven voor de lunch).
Ik heb wel het gevoel dat het laatste wat je zegt heel belangrijk is
01:41:30,30301:41:56,204
Ik zou dat nu allemaal niet meer durven, maar toen deed ik dat allemaal uit naïviteit. De Croo naar de zoo, het zal zoiets geweest zijn.
01:41:56,204
als je heel jong meisje hebt om te protesteren in de kerk. Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat ik door de familie werd opgehemeld als degene die goed kon zingen. Ik heb dat als kind nooit iets anders gehoord, dat ik goed kon zingen. Er werd in ons familie veel gezongen, en dan moest erna op de stoel gezet om effens te zingen. Ik was dan bij de jeugbeweging. Ieder jeugbeweging had zijn zangwedstrijd op kamp. Ik won die ook altijd. Terwijl ik helemaal niet super kan zingen, weet ik intussen, maar het is maar als ik ouder werd dat ik erachter kwam dat het helemaal niet zoveel voorstelt, omdat ik helemaal niet zo toonvast heb. Het valt mee, he, er zijn ergere als ik, dat weet ik ook wel, maar pas als ik al in de twintig was kom je in aanraking met mensen die dat wel echt goed kunnen, en dan denk je oei oei.
Is dat dan ontgoochelend? Nee. Het is een vaststelling. Je moet je plaats kennen, hé. Dat is al.
Erna, ik denk dat we veel interessante dingen hebben gezegd Maar weinig over jodelen, hé. ja, toch wel.
Voorbeelden liedjes
Lajener Dreigesang, Jodler aus dem Eisacktal (traditional)/ Zangers: Anna Runggatscher, Hildegard Schenk, Rosa Vonmetz.
The song comes from the Isarco valley. It comes from the CD ‘G’sungen und G’spielt, which contained tunes performed by members of vocal and instrumental folk groups from all over the Southern Tirol area of this region.